donderdag 23 januari 2014

OV-sh*tkaart

Laat me meteen voorop stellen; ik ben onverschillig als het aankomt op dingen die uitsluitend met bijzondere situaties nodig zijn. Paraplu's, brillen, handschoenen en mutsen ik laat ze regelmatig ergens liggen. Mijn vrienden kijken er ook niet eens meer van op als ze een muts, oordopjes of een paraplu van mij bij hun thuis aantreffen. De OV-chipkaart is voor mij daarom een verschrikkelijke uitvinding. Waar het in de bus, metro, tram altijd goed gaat (moet haast wel) gaat het met de trein te vaak mis.



De afgelopen 4 maanden ben ik 3 maal "vergeten" uit te checken; 1 keer stapte ik vanuit de trein meteen over in de metro en checkte dus alleen voor de metro uit. -20€ + gewoon de kosten van de metro (vind ik tot de dag van vandaag ronduit belachelijk)
De 2e keer ben ik op Amsterdam Centraal na het uitstappen iets gaan eten bij de Burger King en daarna het uitchecken helemaal vergeten.-20€
En onlangs ging ik naar een oom toe en werd onderweg door een neef opgebeld dat hij mij op een tussenstation op kon pikken, wederom vergeten uit te checken -20€ dom dom dom ja ik weet het.
Op een vergoeding van de NS hoef ik sinds het overstappen van de trein in de metro niet meer te rekenen want blijkbaar mag er maar 1x in de zoveel tijd een restitutie van kosten aangevraagd worden.

De OV-chipkaart vind ik los van mijn onverschilligheid een mega afpers actie.
Want als je één van onderstaande acties niet hebt meegemaakt ben je een gelukkig persoon:
  • Over te willen stappen om te constateren dat je net een paar cent in de min komt bij het uitchecken en dus een bus,metro,tram of trein later moet nemen of een duur kaartje moet kopen.
  • Je ov kaart op te willen waarderen maar in een straal van 300 meter geen mogelijkheid tot opwaarderen is, dus een duur kaartje moet kopen met haast.
  • Je geen pinpas bij je hebt, de trein wilt nemen en net saldo tekort komt, dus een kaartje moet kopen.
  • Haast hebt en minimaal 5 mensen voor je in de rij staan en er maar één opwaardeer apparaat beschikbaar is.
Nog steeds niet overtuigd van de OV-afpers acties?
  1. Waarom accepteert 9 v/d 10 apparaten van de NS geen geld? 
  2. En waarom accepteert van die 10% (ik heb er tenminste nog nooit 1 gezien) geen enkele briefgeld? 
  3. Waarom kan je niet in de trein opwaarderen als ze toch Wifi aan boord hebben?
  4. Waarom gaan de loketten om kaartjes te kopen zo vroeg (max tot 21:30) dicht? (zelfs op schiphol!)
Juist ja! Kaartjes in de bus,tram en trein (metro kan dat dus niet eens) zijn vreselijk duur. Om het maar niet over boete`s te hebben. Het valt mij trouwens op dat op het moment dat de loketten dicht gaan het aantal conducteurs wel verdubbeld. kerstavond 2013 ben ik (echt waar!) tussen Denhaag en Amsterdam 3x gecontroleerd.

Geloof me bovenstaande problemen zijn makkelijk en goedkoop op te lossen maar men wilt het gewoon niet! Doe mij dan maar gewoon weer een strippenkaart en kaartjes stond toen veel minder voor verassingen en zo een kaart was overal te vinden.

Grtz: De betweter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten