maandag 20 januari 2014

.... be like ultieme satire of een tikkende tijdbom?


Het begon overzees met "Ho*s be like", "B*tches be like", "Ni**a`s be like" en "Cr*ckers be like" en waaide over, waardoor varianten als Tatta's be like, Mocro`s be like, Surinamers be like, Turken be like etc. etc. in het leven geroepen werden.
Waar ik toe moet geven dat ik af en toe behoorlijk moet lachen om enkele van deze "be like" foto`s, valt het me op dat er enkelingen actief zijn die behoorlijk de grenzen aan het opzoeken zijn...



Ik heb de afgelopen dagen bijna elk beschikbare moment aangegrepen om via anderen hun Facebook account ( ik heb zelf geen Facebook account meer om redenen waar ik misschien nog eens over zal bloggen. Een pagina heb ik echter wel: De-Betweter/639848292740656 )

Gedurende mijn "onderzoek" heb behoorlijk extreme "be like" foto`s gezien. Marokkanen die voor schut gezet werden, Turken die voor dingen uitgemaakt werden die ik niet durf te herhalen, Nederlanders die als karikaturen uit een gevoelige oorlog werden neergezet. Surinamers die voor dingen uitgemaakt werden maar ook zelfs fans van bepaalde voetbalclubs. Het "grappige"hieraan is echter (en geloof me ik heb mijn huiswerk gedaan) dat je zelden iemand ziet klagen terwijl ik die van de Nederlanders en Turken bijvoorbeeld enorm ver vond gaan.

Marokkanen die lachen om Mocro`s be like en Surinamers be like en vice versa. Wat een verbroedering! Zelden kreten van racisme of scheldpartijen, geen verhitte discussies zoals gedurende de pietenkwestie, geen onsmakelijke "tweets" van politici. Geen bezwaar als tegen het Quenelle gebaar. Echt bijna helemaal niks! Terwijl een aantal van deze foto`s (die ik bewust niet hieraan toevoeg) erger zijn dan de meeste dingen die ik hierboven omschrijf.

Heeft men eindelijk een manier van "satire" gevonden waarbij de gemoederen niet verhit raken? Of gaat de groep van grens opzoekende individuen steeds groter worden en staan we op het punt van een "internetburgeroorlog"?

Grtz: De Betweter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten